فاصله نوار تیپ در گندم کشت گندم با نوار تیپ

کشت گندم با نوار تیپ

تاریخچه گیاه گندم

فاصله نوار تیپ در گندم

گندم از مهم‌ترین غلات است که جزو قوت غالب مردم زمین به شمار می‌رود. این گیاه در گونه‌های وحشی و اهلی وجود دارد. گندم از گیاهان گلدار تک‌ لپه‌ای یک ساله و تیره گندمیان و از خانواده گرامینه‌ها می باشد. این گیاه بیشترین مساحت زیر کشت از نظر محصولات غذایی را به خود اختصاص داده‌ است. تجارت جهانی گندم به تنهایی از کل محصولات کشاورزی دیگر هم بیشتر است.

کشت چغندر با نوار تیپ

فاصله نوار تیپ در گندم

در سال 2016 تولید جهانی گندم 749 میلیون تن بوده‌ است که باعث شد پس از ذرت این محصول بیشترین غلهٔ تولید شده در جهان باشد. تقاضای جهانی این محصول به دلیل وجود پروتئینی به نام گلوتن در آن، که باعث خاصیت چسبندگی خمیر آن شده و ساخت محصولات فرآوری شده مانند نان را تسهیل می‌کند، در حال افزایش می باشد.

گندم منبع مهمی از قند است. مصرف گندم کامل باعث دریافت مواد مغذی مختلف و فیبر غذایی می‌شود و گل آذین سنبله‌ای دارد. از هر گره آن یک برگ به وجود می‌ آید. سنبلچه گندم متشکل از دو گلوم و سه گلچه می باشد. گاهی تعداد گلچه‌ ها به 9 هم می‌رسد. دانه گندم بین دو پوشش قاشق شکل به نام‌های پوشک بیرونی و پوشک درونی قرار گرفته‌ است. برگ‌های گندم مانند برگ‌های سایر غلات (به جز ذرت و ارزن)، نازک و کم عرض بوده و زبانه‌های کوچکی دارند.

کشت گندم با نوار تیپ

کشت گندم با نوار تیپ در ایران

در ایران آبیاری گندم با نوار تیپ، در حوزه ی کشاورزی به دلیل کمبود منابع آبی، در قبرخی مناطق و استفاده از روش های مناسب در زمینه ی آبیاری محصولات ، موضوع مهمی می باشد که نباید به آن غافل بود . از طرفی آبیاری از مهمترین عوامل موثر در تولید غلات به ویژه گندم به حساب می آید . آبیاری قطره ای و آبیاری زیرسطحی با استفاده از نوار تیپ، یکی از روش های مرسوم کشاورزان برای کشت های ردیفی می باشد که اصلی ترین ویژگی این روش ، کاهش چشمگیر تلفات و اسراف در آب است و موجب رونق در کشاورزی و حفظ منابع آبی می شود.

بهترین روش آبیاری گندم

توصیه یکتا دریپ در خصوص ابیاری گندم استفاده از روش آبیاری با نوار تیپ است چرا که بازدهی بسیار بالایی نسبت به روش های سنتی مانند غرقابی برای کشاورز به همراه دارد.

فاصله نوار تیپ در گندم

کشت لوبیا با نوار تیپ

در آبیاری گندم با نوار تیپ ، این نوار به اندازه کافی نزدیک گیاه نصب می گردد و آب به دقت با نفوذ در عمق خاک به ریشه ی گیاه انتقال داده شده و در نتیجه شاهد رشد سریعتر محصول و برداشت زودتر ، و البته تولید محصولات با کیفیت تر هم خواهیم بود.

فاصله نوار تیپ در گندم چقدر باید باشد؟

با توجه به جدول زیر، در صورت انتخاب 70 سانتیمتر فاصله ردیفی نوار ها که هر ردیف شامل 4 قسمت بذر گندم است که از هم 18 سانتیمتر فاصله دارند و 90 متر طول لترال ها و 20 سانتی متر فاصله سوراخ های آبده ما بالاترین راندمان را خواهیم داشت.

نوع گیاه فاصله خالی مسیر تراکتور فاصله نوار تیپ ها از یکدیگر فاصله روزنه های نوار تیپ
گندم 150 الی 200 سانتیمتر 4 ردیف 18 سانتیمتری و با ردیف کنار ی 70 سانتیمتر 20 سانتیمتر

فاصله نوار تیپ در گندم

 

معمولا کاشت بذر گندم به دو شکل پخشی و مکانیزه انجام می پذیرد. در شیوه ی كشت پخشي، بذر را به شکل دستی و یا با استفاده از دستگاهای سانتريفيوژ روی خاک پاشیده می شود، در حالی که در روش مکانیزه، این کار با بکارگیری دستگاه هایی با عنوان خطیكار و یا ردیفکار که به طور مرسوم به

خطوط یا شيارهاي موازي يكديگر نياز است، انجام داده می شود.

فاصله نوار تیپ در گندم

کشت ذرت با نوار تیپ

برای انتخاب فاصله ی نوارهاي تيپ از یکدیگر، در يك مزرعه گندم ، روش كاشت بذر و مهم تر از آن بافت خاك مهم ترین عوامل خواهد بود با این حال بسته به نوع دستگاه خطيكار، فاصله نوار تیپ در گندم حدود 18 سانتیمتر در نظر گرفته میشود.

عملکرد گندم در آبیاری با نوار تیپ

در کل آبیاری قطره ای به روشی گفته می شود که در آن آب از یک شبکه لوله کم فشار به صورت برنامه ای که از قبل تعیین شده ، پخش می شود. در این روش آبیاری، عملکرد گندم قطره ای به گونه ای است که با کمترین هدر رفت آب در آبیاری ، آب را به سمت گیاه هدایت می ‌کند. از طرفی تبخیر و تعریق را نیز کاهش می ‌دهد.

انواع نوار تیپ

فاصله نوار تیپ در گندم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *