انواع نوار تیپ آبیاری قطره ای معرفی و مقایسه

انواع نوار تیپ

در این مقاله قصد داریم درباره انواع نوار تیپ صحبت کنیم.در آبیاری قطره‌ای با بخاطر جلوگیری از هدررفتن آب، با استفاده از نوار آبیاری، مقدار آب مورد نیاز برای رویش محصولات را با سرعت پایین ( حدودا بین 2 تا 20 لیتر در ساعت) تأمین می گردد. در این متد میزان آبیاری به به طوری تنظیم می‌شود که خاک گیاهان اشباع نشود و آب روی سطح زمین نایستد. به این ترتیب علاوه بر اینکه همواره رطوبت مورد نیاز خاک تأمین می‌شود، از مصرف بیش از اندازه آب نیز جلوگیری می‌شود. در ادامه انواع نوار تیپ آبیاری را با هم بررسی می کنیم.

انواع نوار تیپ

انواع نوار تیپ درزدار

نوار تیپ درز‌دار | انواع نوار تیپ

در مراحل تولید این مدل نوار تیپ، برای برونرفت آب از درون نوار، روزنه‌هایی روی سطح آن ایجاد می‌گردد که مانند زیپ می‌باشند. با وجود اینکه همواره این زیپ‌ها بسته می باشند، لاکن از منافذ میانی زیپ‌ها، آب بیرون می‌گردد. از مهم‌ترین کاربرد‌های این مدل نوارهای آبیاری، فشار جریان آب درون نوار به دلیل رابطه مداوم آن با جریان هوای بیرون از راه روزنه‌های زیپ‌ها، کنترل می‌گردد. در اصطلاح فراگیر بازار به این نوع ، نوار تیپ درزدار یا بغل دوخت می گویند.

انواع نوار تیپ

انواع نوار تیپ

نوار تیپ پلاک‌دار | انواع نوار تیپ

مهم‌ترین ناهم سانی نوار تیپ پلاک‌دار با نوار تیپ درزدار، در به کارگیری از قطره‌چکان در نوار‌های پلاک‌دار می‌باشد. در این مدل نوار‌ها معمولا با فواصل معین روی سطح نوار، روزنه‌هایی ایجاد می‌گردد و پلاک‌ هایی روی آن قرار می‌گیرد. به این شکل قطره‌ چکان در محل این پلاک‌ها با نوار متصل می‌گردد و کار آبیاری با فشار کم انجام می‌گردد. فاصله بین پلاک‌ها در این مدل نوارها، از 10 الی 30 سانتیمتر تنظیم می‌گردد که مناسب با سفارش مشتری و نوع کاربری مورد نظر او این پلاک‌ها روی نوار قرار می‌گیرند.

مشخصات نوارتیپ 20 سانتی

انواع نوار نوار تیپ پلاک‌دار

انواع نوار تیپ

ضخامت جداره نوار تیپ

حالا که با انواع نوار آبیاری آشنا شدید، خوبه که در زمینه ضخامت جداره این نوارها نیز اطلاعاتی کسب کنید. به طور کلی نوارهای تیپ‌ را در ضخامت‌های بین 5 الی 15 میلیمتر تولید می‌کنند. البته هر قدر مقدار ضخامت جداره افزایش یابد، عمر مفید نوارها نیز بیشتر می‌گردد. همچنین با افزایش ضخامت جداره نوار درصد امکان آسیب رسیدن به آن در مراحل نصب بخاطر اصطکاک با سطح زمین کمتر می‌گردد. در جدول زیر می‌توانید عمر مفید نوارهای تیپ را بر حسب ضخامت جداره آنها مشاهده کنید.

عمر مفید نوار تیپ (فصل زراعی) ضخامت جداره نوار تیپ (میکرون)
1 150
2 190
3 220
4 250
5 300
6 350

محاسن و معایب نوار تیپ

مقدار فشار آب درون نوار تیپ

به طور کلی افزایش بیش از حد فشار آب در درون نوار آبیاری باعث ترکیدن نوار می‌گردد. بنابراین باید همواره در نظر داشته باشید که مقدار فشار درون نوار، از حداکثر فشار طراحی شده برای آن کمتر باشد. در جدول زیر می‌توانید بیشینه فشار آب را برحسب ضخامت جداره نوار و قطر نوار مشاهده نمایید.

بیشینه فشار (بار) ضخامت نوار (میکرون)
1 100
1.2 110
1.5 130
1.8 150
2 180

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *