نوار تیپ چیست؟

نوار تیپ چیست

نوار تیپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟
نوار تیپ چیست

نوار تیپ نوعی از لوله های دریپردار مخصوص آبیاری قطره ای محسوب می شود که اولین بار حدود 50 سال پیش در ایالات متحده آمریکا تولید شده است.
نوار آبیاری از جنس پلی اتیلن می باشد و معمولاً هر کلاف آن چند صد متر (1000 تا 5000 متر) است.
نوار تیپ بر خلاف لوله پلی اتیلن سخت،  بسیار نرم می باشد. در واقع لوله نواری دارای جنسی نرم و انعطاف پذیر است که هنگام ورود آب به آن پر می شود و پس از پایان آبیاری، مجدداً نوار آبیاری قطره ای به صورت مسطح در می آید.
ضخامت دیواره نوار تیپ بسیار نازک است و معمولاً بین 0.1 تا 6.0 میلی متر می باشد. از تیپ های ضخیم تر معمولاً برای آبیاری زیرسطحی گیاهان مختلف استفاده می شود.
قطره های آب از طریق دریپرهای تعبیه شده بر روی نوار تیپ خارج می شود؛ به دریپرهای روی نوارتیپ ، پلاک نیز می گویند. فاصله بین قطره چکان ها در نوار تیپ مختلف است و معمولاً بین 10 الی 30 سانتیمتر می باشد.
پر مصرف ترین نوار آبیاری قطره ای از لحاظ فاصله بین قطره چکان، نوارهای 10 و 20 سانتیمتر می باشند.

یکی از تجهیزات آبیاری قطره‌ای در حقیقت نوار تیپ است که بیشتر برای کشت‌ ردیفی استفاده قرار می‌گیرد. در کشاورزی برای آبیاری گیاهان ردیفی (مانند گوجه،هندوانه،کدو، فلفل، پنبه) و نیز گیاهان زراعی (گندم،جو، ذرت، حبوبات) برای پخش آب به اندازه کافی نزدیک گیاه نصب می‌شود تا آب از طریق نفوذ عمقی در خاک به محدوده ریشه گیاه برسد. در سیستم آبیاری نوار تیپ، آب در نزدیکی منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود. با استفاده از روش آبیاری قطره‌ای می توان تلفات آب را به مقدار قابل ملاحظه‌ای کم نمود.


نوار تیپ در کجا استفاده می گردد؟

البته که در مناطقی که کمبود آب برای کشاورزی وجود دارد برای آبیاری اصولی تر و با بازدهی بالاتر استفاده می گردد ولیکن اکثرا برای کشت های ردیفی بمانندی که در بالا اشاره گردید.

در کشاورزی مدرن امروزه که رقبای زیادی در تلاش برای بهتر نمودن کیفیت محصولات خود نموده اند و همچنین اهمیت بخشیدن به سلامت جامعه که راس کارها قرار دارد ایجاب میکند تا این مایع حیاتی را به بهترین شکل ممکن استفاده نمود و آن را هدر نداد که محصولاتی همچون نوار آبیاری قطره ای توانسته است نقش عمده ای در صرفه جویی آب داشته باشد ،