نكات مهم در هنگام خريد نوار آبیاری

خرید نوار تیپ

مقدمه | خرید نوار آبیاری

شاید خرید نوار آبیاری قطره ای، قطره چکانی خوب، کمی سخت باشد، اما با خواندن این راهنمای ساده می‌توانید یک انتخاب موفق داشته باشید. با توجه به 5 نکته مهم که در ادامه اشاره می کنیم، یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین نوار آبیاری را برای خرید انتخاب کنید. با جزئیات این 5 نکته بیشتر آشنا خواهید شد.

نوار تیپ چیست؟

انواع نوار تیپ

نوار آبیاری

قطر نوار آبیاری قطره ای

نوار آبیاری قطره ای با چهار اندازه تولید و در بازار به فروش می‌رسد.قطر کوچک‌ترین و متداول‌ترین آن به اندازه 63 میلی‌متر می‌باشد و اندازه‌های دیگر ۷۵، ۹۰، ۱۱۰ و ۱۲۵  میلیمتر می‌باشند. بیشتر نوارهایی که به فروش می‌رسند 63 میلیمتری هستند. اگر در حال خرید نوار آبیاری برای یک یک مزرعه یا باغ کوچک هستید که طول ردیف‌ها 200 متر یا کمتر است، نوار 63 میلیمتری مناسب‌ترین انتخاب میتواند باشد. معمولاً از قطرهای بزرگ‌تر در کارهای بزرگ کشاورزی استفاده می‌گردد.

نقشه طراحی آبیاری قطره ای با نوار تیپ

خرید نوار تیپ

ضخامت دیوارهٔ نوار آبیاری قطره ای

ضخامت دیواره نوار آبیاری قطره ای بر مبنی میکرون اندازه‌گیری می‌گردد. ضخامت‌های موجود از 150 تا 250 میکرون هستند، 150 میکرون نازک‌ترین و 350 میکرون ضخیم‌ترین به حساب می آیند. اگر به‌تازگی تصمیم دارید از این سیستم استفاده کنید، توصیه می‌کنیم از 175 میکرون شروع کنید. برای استفاده در باغ‌های خانگی نوار آبیاری كشاورزی 175 میکرون بهترین انتخاب خواهد بود.

نوع نازک معمولاً در یک فصل قابل‌استفاده است درحالی‌که نوار آبیاری با ضخامت 175 میکرون برای 2 الی 3 فصل قابل‌استفاده خواهد بود، اما نمونه های گران‌تر نیز هستند که ضخیم تر می باشند و عمر بیشتری دارند ولیکن باید در نظر بگیرید که گرفتگی نوار تیپ اگر رخ دهد تر و خشک را باهم خواهد سوزاند پس تنها اگر به تسفیه بودن آب اعتماد کامل دارید به سراغ نمونه های ضخیم تر بروید. نوار آبیاری را می‌توانید در رول‌های 1000 متری از یکتادریپ خریداری نمایید.

کاتالوگ نوار تیپ آبیاری

ضخامت دیوارهٔ نوار آبیاری قطره ای

فاصله قطره چکان ها در نوار آبیاری قطره ای

معمولاً قطره چکان‌هایی از قبل مشخص شده، روی نوارتیپ وجود دارد اما به یک نکته مهم دقت نمایید شما نمی‌توانید هیچ قطره چکان اضافی دیگری به نوار آبیاری كشاورزی اضافه نمایید. قطره چکان‌ها در کل رول نوار در یک فاصله مشخص از یکدیگر قرار دارند. 10 یا 20 سانتیمتر، فاصله‌هایی می‌باشند که روی نوار آبیاری برای قطره چکان‌ها در نظر گرفته شده است. برای به کارگیری در باغ‌های خانگی یا لوبیا خربزه کدو گوجه و سیفی‌جات ها بهترین فاصله 20 سانتیمتر می‌باشد و برای گندم‌زار یا مزرعه ذرت 10 سانتیمتر فاصله بین قطره چکان متناسب و ایده آل می‌باشد.

انواع سیستم آبیاری قطره ای چیست؟

فاصله قطره چکان ها در نوار آبیاری قطره ای

طول نوار آبیاری قطره ای

در انتخاب طول نوار آبیاری، چند مورد نقش اساسی دارند.

  • شیب زمین
  • فاصله قطره چکان‌ها
  • جنس خاک

در هنگام خرید نوار آبیاری باید ارزیابی شوند و سه نوع اصلی خاک

  1. رس
  2. لوم
  3. شن

نیز در تعیین فاصله قطره چکان‌ها و متراژ نوار تیپ موثر می‌باشند.

مزایای نوار تیپ

طول نوار آبیاری قطره ای

جنس نوار آبیاری قطره ای

به طور معمول، جنس نوار آبیاری از پلی اتیلن می‌باشد که در برابر عوامل محیطی مانند ( کود، دما، نور خورشید و سم ) مقاومت بالایی دارد. جنس این نوار بسیار انعطاف‌پذیر و نرم می‌باشد و نصب آن بسیار راحت است، با توجه به وسعت زمین مورد‌نظر، می‌توانید خرید نوار آبیاری را در دو نوع پلاکدار و یا درزدار انجام دهید.

نوار تیپ زیر خاک

جنس نوار آبیاری قطره ای

نتیجه گیری | خرید نوار آبیاری قطره ای

نوار آبیاری پلاک دار دارای قطره‌چکان است و درزدار دارای زیگزاگ . تنوع بسیاری در ضخامت، قطر و فاصله قطره‌چکان‌ها در نوارها وجود دارد که با ارزیابی زمین زراعی تان می‌توانید یک انتخاب مناسب و هوشمندانه داشته باشید. خرید نوار آبیاری با ضخامت‌های 175 و 200 میکرون و فاصله قطره چکان 20 سانتیمتر بسیار مناسب و یکی از کاربردی‌ترین نوع نوارها محسوب می‌شود.

مشخصات فنی نوار تیپ

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *