کاشت خیار با نوار تیپ فاصله نوار تیپ در خیار

نوار تیپ خیار

تاریخچه گیاه خیار

کاشت خیار با نوار تیپ

خیار گیاهی از خانوادهٔ کدو قلیایی و تیرهٔ کدوییان است. خیار ساقه ای بالارونده دارد که میوه‌ها از آن آویزان می گردند این ساقه نیز به عنوان گیاه خوراکی استفاده می‌شود. خیار به سه شکل یافت می‌شود، خیار مخصوص خیارشور، خیار بی دانه و خیار مجلسی. خیار در اصل بومی آسیای میانه است اما تقریباً در همهٔ قاره‌ها رشد می‌کند.

کاشت خیار با نوار تیپ

ساقه‌ گیاه خیار حالت رونده دارد و دور هر تکیه گاه می‌پیچد. همچنین خیار می‌تواند بدون ریشه در زمین رشد کند و اگر تکیه گاه نداشته باشد در سطح زمین پیچ میخورد. خیار برگ‌ بزرگی دارد و می‌تواند روی دیگر میوه‌ها سایه بیاندازد. خیار به طور معمول استوانه شکل است و می‌تواند تا 60 سانتیمتر در طول و 10 سانتیمتر در قطر رشد کند.

کاشت کدو با نوار تیپ

کاشت خیار با نوار تیپ

کاشت خیار با نوار تیپ

شکل ظاهری خیار

خیار میوه ای است که بخش بیرونی آن سخت است و در درون هیج تقسیم‌بندی ندارد. اما مانند گوجه فرنگی و کدو، در آماده‌سازی و خوراک با آن مانند تره‌بار برخورد می‌شود. 95% خیار را آب تشکیل می دهد.خیار می‌تواند 67 کیلوژول انرژی تولید کند. مواد مغذی ضروری برای بدن در خیار چندان فراوان نیست غیر از ویتامین k که 16% درصد نیاز روزانه را تأمین می نماید.

کاشت خیار با نوار تیپ

خیار جزو گیاهان حساس به سرما است که می تواند حداقل 15 درجه و گرمای شدید حداکثر 40 درجه را تحمل نماید. گیاه خیار ریشه های سطحی دارد بنابراین همیشه باید به صورت منظم آبیاری شود و تنش خشکی به آن وارد نشود و نیز به خاطر حساس بودن ریشه ها و قدرت بهبود ضعیف بحث نشا در این گیاه مطرح نیست.

کشت گوجه فرنگی با نوار تیپ

کاشت خیار با نوار تیپ

آبیاری ها بسته به بافت خاک متغییر است و در خاک سبک که زودتر خشک میشود حدود هر 5 روز و در خاک سنگین هر هفته آبیاری انجام گردد. و کود های دامی ظرفیت نگهداری آب را در خاک افزایش می دهند. خیار پهن برگ بوده و بخاطر تعرق بالا کمبود آب میتواند رشد آن را بسیار محدود نماید.

میزان بذر مصرفی خیار در هکتار

بین 2.5 الی 3 کیلوگرم بوده و عمق کاشت حدود 3 سانتیمتر است که با دستگاه بذرکار در طول 6 الی 10 ساعت کشت به صورت کامل انجام میشود.

فاصله نوار تیپ در خیار

فاصله نوار تیپ در خیار چقدر باید باشد؟

برای کاشت خیار با کمک نوار تیپ باید بوته را در دو طرف نوار بکاریم و فاصله بوته ها از هم 20 سانتی متر باشد. این نوارها باید به اندازه 150 سانتی متر از هم فاصله داشته باشند.

نوع گیاه فاصله خالی مسیر تراکتور فاصله نوار تیپ ها از یکدیگر فاصله روزنه های نوار تیپ
گوجه 150 الی 200 سانتیمتر 2 ردیف 15 سانتیمتری بذر و با ردیف کناری 150 سانتیمتر 20 سانتیمتر

کاشت خیار با نوار تیپ

علت بد شکلی و دفرمه شدن میوه خیار چیست؟

کمبود پتاسیم،کمبود عنصر بر (به واسطه محلول پاشی کود کامل میکرو حل می گردد)،نواسانات دوایی بوژه در آخر تابستان که شب سرد و روز گرم است و نیز خاک هم سرد است و نهایتا ویروس موزاییک خیار که این عمل را شکل می دهد.

فاصله نوار تیپ در گندم

کاشت خیار با نوار تیپ

نسبت گل نر به ماده علاوه بر ژنتیک گیاه به شرایط محیط نیز بستگی دارد و در حقیقت، در طول روز بلند و شدت بالای تابش خورشید و دمای بالا و نیز زمانی که سن گیاه بیشتر میشود تعداد گل نر زیاد می‌شود و نیز زمانی که هوا خنک و طول روز کوتاه است، و شدت تابش کم و تغذیه ازت اصولی باشد، تعداد گل ماده بیشتر می گردد.(شرایط محیطی که گفته شد، در محیط بیرون قایل تغییر نیست و فقط می‌توانند در زمان کشت گیاه به ما کمک کند. مثلا کشت در بهار به واسطه هوای خنک موجب افزایش گل ماده و بار بیشتر می‌شود .این نکات در گلخانه بیشتر کاربردی هستند.البته نا گفته نماند که در حال حاضر ارقام گلخانه ای به طور کلی گل ماده تولید میکنند.).

فاصله نوار تیپ در خیار

روش کاشت خیار در خانه

خیارها بسیار سریع رشد می کنند و از بذر، راحت پرورش می یابند. برای کاشت بذر خیار در خانه راه های متفاوتی وجود دارد. ابتدا باید بذر خیار مورد نظر خود را از فروشگاه تهیه کرده و سپس برای کاشت آن مکانی را انتخاب کنید که دارای نورگیر خوبی باشد. هرچه میزان نور بیشتر باشد، رشد خیار نیز سریعتر پیش می رود. توجه کنید که بذر خیار را میتوانید در سایه نیز بکارید اما کیفیت و سرعت رشد آن به طبع، متفاوت از خیار های مزرعه خواهد بود.

کشت لوبیا با نوار تیپ

کشت خیار با نوار تیپ

بذر خیار را می‌توان در اکثر خاک ها پرورش داد اما خاک‌هایی که ظرفیت نگهداری رطوبت بالاتری دارند، برای کاشت بذر خیار مناسب تر هستند. برای رشد بهتر بذر خیار، ابتدا خاک را با استفاده از کمپوست کودهای آلی و یا کود ها، غنی کنید.  به هر میزان که خاک حاصلخیزتر باشد، رشد بذر خیار نیز سریع تر و بهتر انجام می گردد. خیار خیلی زود دچار آلودگی های قارچی و سفیدک می شود؛ بهتر است بوته را پس از جوانه زدن بذر خیار و رشد آن تا مرحله ی 6 برگی، آن را روی چهار پایه و یا جعبه قرار بدهید. هدف دور نگهداشتن بوته ی خیار از زمین می باشد.

کاشت خیار با نوار تیپ

و اگر خیار را به شکل عمودی کشت دهیم، به محافظت خیار در برابر آفات و همچنین تمیز نگه داشتن آن نیز کمک نموده ایم. برای این کار در محیط هایی مانند گلخانه یا کشت‌های خانگی، طناب های کمکی در ارتفاع یک تا دو متری بالای بوته نصب می کنیم. برای کاشت بذر خیار بهتر است که از روش جوی و پشته استفاده نماییم و بذر خیار را روی آن با فاصله ی معین بکاریم. این فاصله باید به اندازه ی 4 تا 6 دانه ی بذر از یک دیگر باشد. به طور کلی، بذر خیار در طی حدود 10 روز جوانه می زند.

کشت ذرت با نوار تیپ

فاصله نوار تیپ در خیار

زمان کاشت بذر خیار

معمولا بعد از هفته ی اول یا دوم آخرین سرما در بهار، زمانی که خاک گرم شده و بستر آن برای کاشت مناسب می باشد. برای جوانه زدن بهتر بذر خیار، دمای روز در حدود 27 تا 29 درجه سانتی گراد و دمای شب 25 تا 27 درجه سانتی گراد باشد. پس از جوانه زنی بهتر است دما، تا 7 درچه در روز و شب کاهش بیابد. در صورتی که در گلخانه کشت حیار انجام می دهید دما فضا را کنترل نمایید و در صورتی که در فضای باز بذر خیار را می کارید بهتر است پیش از کاشت تقویم را بررسی کرده و از تغییرات دمای منطقه آگاه بشوید.

کشت چغندر با نوار تیپ

کاشت خیار با نوار تیپ

نکاتی درباره ی کاشت بذر خیار

خیار ممکن است در گرمای ظهر کمی پژمرده گردد، اما اگر در اوایل صبح علایم پژمردگی داشته باشد، یعنی به آب فوری نیاز دارد. کاشت تخم خیار در سیستم جوی و پشته، به تامین رطوبت مستقیم ریشه های گیاه کمک می کند. مالچ پلاستیکی رطوبت خاک را بیشتر نسبت به مالچ کاه حفظ می کند.
برای تامین آب مورد نیاز بذر خیار و مالچ سطح خاک، می توان از آبیاری قطره ای استفاده کرد. خیار نسبت به سرما بسیار حساس بوده و به راحتی توسط هوای سرد آسیب دیده و از بین می رود. خیار ها به مدت 14 تا 10 روز در دمای 7 تا 12 درجه ی سانتی گراد و رطوبت نسبی 95 تا 85% زنده می مانند.

کاشت خیار با نوار تیپ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *