کشت ذرت با نوار تیپ فاصله نوار تیپ در ذرت

فاصله نوار تیپ در ذرت

تاریخچه گیاه ذرت

کشت ذرت با نوار تیپ

ذرت یا بلال یا جواری، یکی از غلات مهم کره زمین به حساب می آید که منشأ کاشت گسترده آن، از قاره آمریکا بوده‌ است و پس از گندم، بیشترین اراضی کشاورزی جهان به ذرت اختصاص دارد. ذرت سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن بوده و نیز منبع خوبی از فیبر به حساب می آید و سرشار از کالری است.

فاصله نوار تیپ در ذرت
کشت چغندر با نوار تیپ

ساختار گیاه ذرت

ساقه‌ ی ذرت از لحاظ ظاهری چیزی شبیه ساقه‌های بامبو است و میانگره‌ها به‌طور عادی به 43 سانتیمتر می‌رسند. ذرت فرم رشد محدودی دارد و برگ‌های پایین آن، برگ‌های شمشیری شکل وسیعی هستند که معمولا 50 الی 100 سانتی‌متر طول و 5 الی 10 سانتیمتر عرض دارند. ساقه‌ها ایستاده هستند، 2 الی 3 متر ارتفاع دارند و تعداد زیادی گره دارند که معمولاً دارای برگ‌های بزرگ می باشند. زیر این برگ‌ها و درست نزدیک ساقه، ذرت به وجود می‌آید و روزانه 3 میلی‌متر رشد می‌کند.

تاثیر نوار تیپ آبیاری قطره ای بر روی رشد گیاهان

کشت ذرت با نوار تیپ

کشت ذرت با نوار تیپ لزوم استفاده

یکی از دلایل بسیار واضح، میزان مصرف آب گیاه است که بالا می باشد و دلیل دیگر بزرگی جسه ی گیاه در مقابل گیاهان دیگر است که باعث می شود اگر کشاورزی از روش سنتی استفاده نماید به زمین تحت کاشت خود اشراف کامل نداشته باشد. استفاده از نوار تیپ برای این کار ضروری به نظر می رسد زیرا بسیاری از کارها را در هنگام آبیاری تسهیل می بخشد.

فشار مورد نیاز نوار تیپ آبیاری قطره ای

اما در کنار این، نکات خیلی مهمی برای رعایت اصول کاشت صحیح بذر و به دنبال آن خواباندن نوار تیپ در زمین برای ذرت وجود دارد که ما سعی کردیم در این مقاله داده هایی را برای شما گردآوری کنیم که در کشاورزی نوین به کار می رود.

در ویدئو زیر میتوانید با جزئیات بیشتر، تمامی مراحل کاشت تا برداشت اصولی ذرت را ببینید. نحوه سم پاشی اصولی و خواباندن نوار تیپ و همچنین بررسی ریشه گیاه ذرت.

کشت ذرت با نوار تیپ

فاصله نوار تیپ در ذرت

نوع گیاه فاصله خالی مسیر تراکتور فاصله نوار تیپ ها از یکدیگر فاصله روزنه های نوار تیپ
ذرت 150 الی 200 سانتیمتر 50 الی 75 سانتیمتر 10 سانتیمتر

کشت ذرت با نوار تیپ فاصله

انواع نوار تیپ

فاصله نوار تیپ در ذرت

کشت ذرت علوفه ای با نوار تیپ

در زمینه ی کشاورزی و تولید غلات، رشد ذرت به 3 دسته ی

  • زود رس
  • میان رس
  • دیر رس

تقسیم بندی میشود. ارقام دیر رس به یک دوره ی 120 روزه برای رشد نیازمند هستند و بیشترین عملکرد را دارند ولی مصرف آب زیادتری نسبت به بقیه دارند.به همین خاطر کاشت ارقام میان رس و زودرس برای صرفه جویی در مصرف آب، بهتر است. از طرف دیگر نوار تیپ برای آبیاری قطره ای کشت های متراکم و ردیفی بسیار مناسب می باشد و با کشت ذرت علوفه ای با نوار تیپ و استفاده از دستگاه ردیف کار ذرت می توان بیشترین بهره‌برداری را در تولید ذرت علوفه ای داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *